top of page

Bli kjent med André!

Du kjenner ham ikke, men nå er det på tide! Som en av de aller mest omtalte personer i Jehovas vitners litteratur gjennom tidene, er dette Organisasjonens ukjente superkjendis.

André, dukker opp i litteraturen som ungdom, familiefar, forretningsmann, betelitt og kjemper i dagliglivet med alt fra "den urene vanen det er å masturbere", utfordringer med det motsatte kjønn, ærlighet, trofasthet, fristelsen til å lese på frafalnes nettsider og i det hele tatt møter han de fleste av livets små og store utfordringer. I ett tilfelle overøses han med hjerter og oppfordringer fra kvinnelige kolleger om at han bør ha sex med dem!


Han er en meget bereist person, med opphold i Sør Afrika, Belgia, Tyskland og har vært innom mange menigheter som pioner og eldste, samt tjent på Jehovas vitners Betelhjem. Skribentene i litteraturen forsikrer oss med jevne mellomrom at det er snakk om "historier fra det virkelige liv", så det er absolutt ingen grunn til å tenke at André er en oppdiktet person!


Her er et utdrag: Våkn opp! – 2009

André, en fryktløs pioner...hadde en kraftig stemme som gjorde at han fikk folks oppmerksomhet. Sammen smuglet vi bibelsk litteratur til Jehovas vitner over hele Java. Hvis vi var blitt tatt, ville vi ha blitt torturert og drept. Mange ganger var det bare med nød og neppe vi slapp unna.


Vakttårnet - Oktober 2012

Erfaring fra det virkelige liv: En som heter André, eier et firma som installerer sikkerhetssystemer. En av kundene hans er en stor fotballklubb. En gang etter at det hadde vært spilt en stor kamp, drog André til administrasjonskontoret og presenterte en regning for utført arbeid. Regnskapsfolkene holdt fortsatt på med å telle opp de pengene de nettopp hadde fått inn fra billettlukene. Siden det allerede var sent, betalte klubbformannen raskt leverandørene, deriblant André.

PS! I akkurat denne artikkelen vises det faktisk et bilde av André. Er dette superkjendisen vår? ** Se oppdatert info nederst i artikkelen


Vakttårnet - April 2013

André, hadde et veldig nært forhold til faren sin. Plutselig ble faren syk og døde. Dette var et forferdelig slag for André, og det oppstod et tomrom som han føler aldri kan bli helt fylt. Uansett hvilke vanskeligheter vi opplever, er det noe vi har stort behov for å få svar på: Er det virkelig mulig å ha et meningsfylt liv? Vi kan finne svaret ved å se på livet til en mann som levde for omkring 2000 år siden – Jesus Kristus. Til tross for alle de hindringene Jesus møtte, levde han virkelig et meningsfylt liv. Det kan vi også hvis vi følger hans eksempel.


Vakttårnet (1994)

André vokste opp i et strengt katolsk hjem i Belgia og har tidligere tjent som assistent for presten på hjemstedet. Men mens han gjorde det, oppdaget han forskjellige ting som undergravde hans respekt for kirken. Det førte til at han senere var katolikk bare i navnet.


Våkn opp! – 2006

André, hadde lignende tanker. «Jeg følte meg som en hykler,» sa han. «Det var en kamp å komme seg ut av sengen om morgenen og gå i gang med dagens gjøremål. Jeg syntes det var vanskelig å være på kristne møter eller å ta del i forkynnelsen.»


Våkn opp! – 1997

«Det plaget meg veldig, sier André.»


Våkn opp! – 2009

André som er materialforsker, sier: «Faktisk er det laget av utallige bitte små sekskantete plater som overlapper hverandre på samme måte som takstein.»


De unge spør – tilfredsstillende svar

André snakket med en eldste i menigheten, og det er han glad for at han gjorde. «Mens han hørte på meg, fikk han tårer i øynene,» forteller André. «Da jeg hadde snakket ut, forsikret han meg om at Jehova er glad i meg. Han fortalte meg at dette er et vanlig problem. Han lovte at han i tiden framover skulle spørre meg hvordan det gikk, og at han skulle finne mer informasjon til meg i vår bibelske litteratur. Det at jeg snakket med ham, gjorde at jeg bestemte meg for å fortsette kampen – selv om jeg skulle få tilbakefall igjen.»


Våkn opp! – 1995

André sier seg enig i dette: «Når du har satset 10 000 franc på en hest og det er 100 meter igjen av løpet, ville det overhodet ikke affisere deg om noen kom og fortalte deg at din kone eller din mor var død.»


Våkn opp! – 1999

Faren til André døde av kreft.* Siden André hadde lært om Bibelens løfte om en oppstandelse, klarte han på et vis å bære tapet. Men da moren hans fikk kreft, begynte marerittet igjen. Tanken på også å miste den andre av foreldrene gjorde ham skrekkslagen. «Hvorfor må det være min mor som er syk?» spurte han seg selv bittert.


Vakttårnet - April 2011

André, en bror som er selger, fikk beskjed av arbeidsgiveren sin om å belaste kundene for det samme gebyret to ganger. Han bad til Jehova om mot til å følge Bibelens prinsipper. (Sal 145:18–20) Han prøvde også å forklare arbeidsgiveren hvorfor han ikke kunne gjøre som han sa, men til ingen nytte. Så André bestemte seg for å slutte i den godt betalte jobben. Men omkring et år senere ble han spurt om han ville ha jobben tilbake. Den tidligere arbeidsgiveren forsikret ham om at kundene ikke lenger skulle betale overpris. André fikk en ledende stilling.


Vakttårnet - November 2011

André, en far som bor i Tyskland. «Jeg gav ham gjerne en klem, og han lærte å vise meg kjærlighet tilbake.»


Vakttårnet (1996)

André og hans kone, som bodde i leiligheten under oss, begynte å studere Bibelen sammen med Jehovas vitner omkring 1957. Jeg bad min svigerinne om å gi oss et hint ved å dunke i taket når vitnene kom for å forkynne i bygningen. Slik visste jeg når jeg skulle la være å åpne. Men en dag glemte hun å advare meg.


Vakttårnet - November 2011

André, den unge mannen i filmen. Jeg la spesielt merke til at en eldste foreslo at André burde lese og meditere over Filipperne 3:8. Det var det som skulle til. Jeg trakk meg fra laget.


Vakttårnet - Februar 2011

André, som hadde tjent Jehova i mange år, opplevde tragisk nok å bli villedet av de frafalnes tanker. Han mente at det ikke ville være så farlig å ta en rask kikk på en av de frafalnes nettsider. Han forteller: «Til å begynne med var jeg nysgjerrig på de såkalte sannheter som de frafalne snakket om. Jo mer jeg undersøkte det de sa, desto mer begynte jeg å tenke at det beste ville være å forlate Jehovas organisasjon. Men senere, da jeg holdt på å undersøke noen av de argumentene de frafalne bruker mot Jehovas vitner, oppdaget jeg hvor utspekulerte disse falske lærerne er. Det de kalte ’sterke beviser’ mot oss, var i virkeligheten informasjon som de hadde revet ut av sammenhengen. Jeg bestemte meg derfor for å begynne å lese publikasjonene våre igjen og å gå på møtene. Jeg oppdaget snart hvor mye jeg hadde gått glipp av.» André vendte heldigvis tilbake til menigheten.


Vakttårnet (2006)

André*, en kristen eldste i et europeisk land som er både familiefar og lege. Når André hadde nattevakt på sykehuset, la kvinnelige kolleger gjentatte ganger igjen beskjeder — som var pyntet med hjerter — på puten hans for å friste ham til å ha sex med dem. André avviste konsekvent deres tilnærmelser. Og for å komme bort fra det umoralske miljøet fant han seg arbeid et annet sted. Å frykte Gud viste seg å være svært fornuftig, og det medførte velsignelser, for i dag tjener André på deltid ved Jehovas vitners avdelingskontor i det landet han bor i.


Vakttårnet - Oktober 2018

André, som er nyutnevnt eldste, har alltid gått inn for å følge ny veiledning fra Guds organisasjon. Han sier: «Det at man har redusert staben ved avdelingskontorene, er en påminnelse om at det er kort tid igjen, og at vi må bruke kreftene våre i forkynnelsesarbeidet.»


Våkn opp! – 1999

André forteller: «Jeg har aldri vært særlig flink til å prate. Jeg har vært redd for at folk skulle trekke seg unna meg hvis jeg sa noe. Moren min er veldig sjenert, og det er nok derfor jeg også er blitt det.»


Våkn opp! – 1987

André sa: «Du blir rasende når noen forteller deg noe og du senere oppdager at det var en løgn.» Ja, løgn vekker sinne og uvilje. Og når det er foreldrene dine du har ført bak lyset, kan det føre til at de tukter deg strengt.


Våkn opp! – 1986

André sier, prøver ungdommer riktignok ofte å lokke deg ved å si at «ingen kommer til å se det». Men du vil høste det du sår. (Galaterne 6: 7) Og barnslige fantestreker fører ofte til dårligere karakterer, utvisning fra skolen og til og med arrestasjoner! Lær å si nei


Våkn opp! – 1987

André sier om seg selv: «Den måten en oppfører seg på hjemme, er slik en virkelig er. Når en er ute og sammen med andre, viser en av og til en helt annen holdning. Men når en er hjemme i sitt vanlige miljø, oppfører en seg slik en virkelig er.» Dessverre betyr det at en «oppfører seg slik en virkelig er», ofte at en unnlater å være høflig, vennlig og taktfull


Våkn opp! – 2004

André, ønsket å demonstrere at luftfylte dekk også kunne brukes på motorkjøretøyer, så i 1895 monterte de slike dekk på en racerbil. De endte riktignok sist i billøpet, men folk var så forbløffet over disse uvanlige dekkene at de prøvde å skjære dem opp bare for å se hva Michelin-brødrene hadde gjemt inni dem.


Våkn opp! – 1985

André skriver om dem: «Kvinnene planter, mennene høster; kvinnene selger på markedet, mennene driver handel over større avstander. Ektefellene har tradisjonelt spart opp midler og investert hver for seg, og partene har også hver for seg vært berettiget til utbyttet av eget arbeid eller egen handel.»


Våkn opp! – 1998

André forteller: Husk også at Jehova ikke sammenligner det du er i stand til å gjøre, med det andre gjør, men at han setter pris på den tro og dype kjærlighet du viser. (Markus 12: 41—44) Det som er viktig, er at du lærer å leve med dine begrensninger og verken er overforsiktig eller dumdristig.


Vakttårnet (1994)

André er enig og legger til: «Det førte til frustrasjon, bekymringer og til og med depresjoner.»


Jehovas vitners årbok 2013

André, og hans kone, Josée, hadde lastet ned Vakttårnet og Våkn opp! fra nettstedet www.jw.org og forstått at hele familien burde gå til Rikets sal. Det ble straks startet et bibelstudium, og familien begynte å komme på alle møtene.

 

Dette er kun et lite utdrag, fra et langt liv i Selskapets litteratur. Hvordan det går med ham for tiden, er litt usikkert. Det er en stund siden vi har hørt om ham. Han har figurert masse i artikkelserien "De unge spør", helt fra han var tidlig i tenårene, og om vi skal følge kronologien - så har han blitt sitert og brukt som godt eksempel helt opp i nærmere 40 årsalderen.


Om man regner på det ut fra opplysningen i litteraturen, så kan ha vært rundt 40 år i 2012. Det betyr at han antagelig er født på begynnelsen av 1970 tallet, og i dag er i 50 årene. Dette er dog noe usikkert, ettersom han noen ganger fremstår som et bror med en livslang karriere som pioner. Han kan altså være eldre, enn de antatte 50-årene.


Ett er sikkert: André er Jehovas vitners egen superkjendis. Dette er en bror som har bydd på seg selv, og fortalt ting om seg selv de fleste av oss ville holdt for oss selv. Ingen vet kanskje helt hvordan han egentlig ser ut, men sannelig kan man bli godt kjent med ham bare ved å lese om ham i litteraturen! Det finnes ett bilde av André - men er dét vår mann? Får vi noen ganger svaret på hvem han er? Vi må følge med i bladene og bøkene! En vakker dag får vi kanskje vite Sannheten?


** Oppdatering: I forbindelse med de undersøkelsene vi har gjort fikk vi tak i en av av "hovedpersonene" i artikkelen: Den André som er avbildet lenger oppe (eieren av sikkerhetsfirmaet), har vi pratet med søndag kveld, den 10. mai 2020. Han bor i i Brasil, og i chat på Messenger bekreftet han at historien som er skrevet i bladet er ekte. Han kunne også fortelle oss at han ikke lenger er aktiv som Jehovas vitne, og at han har tatt andre valg i livet.

bottom of page